onsdag 16 december 2009

Passion


"På min bädd om natten söker jag den jag har kär. Jag söker men finner honom inte. Jag vill stiga upp och gå runt i staden, på gatorna och över torgen, och söka den jag har kär. Jag söker men finner honom inte". Med detta, mitt favoritcitat ur Höga Visan, inleder Susanne Wigforts Yngvesson sin intressanta under strecket-artikel i dagens SvD om passion. SW älskar passion men erkänner att den känns ungefär lika i ropet idag som bensinmotorn. Att sätta passionen i en politisk och sociologisk kontext som Wigforts Yngvesson och kritikern Kristina Nehring gör är onekligen träffande och resonemangen kör rakt igenom ett antal moderna tabun. Läs artikeln här!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om du definierar otrohet som ett "modernt tabu" så absolut. Men passion utesluter inte en moral och självbehärskning. Jag tycker att artikelförfattarna av Under Streckaren missar detta. Bara för att det uppstår en passion fråntas du inte allt personligt ansvar.

17 december 2009 kl. 12:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida